یادداشتهای یک دانشجوی فناوری اطلاعات و ارتباطات

یادداشتهای یک دانشجوی فناوری اطلاعات و ارتباطات
مطالب - مقالات - برنامه ها و پروژه های مربوط به فناوری اطلاعات و رایانه گاها علمی و اجتماعی 
قالب وبلاگ
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

لینک های مفید 2


 


مهم نیست که شما یک کاربر حرفه ای باشید یا یک آماتور مبتدی، باید هنگام کار با کامپیوتر این ۱۵ نکته ی ضروری را رعایت کنید.

۱٫بر روی هر چیزی دابل کلیک نکنید
دو بار کلیک کردن روشسیت که با آن هر چیزی را در ویندوز باز می کنید. دابل کیلک کردن بر روی لینکها در وب و دکمه های Dialog box‌ها درست نیست. چنانچه بر روی هرچیزی دابل گلیگ کنید ممکنست به اشتباه یک فرم را در اینترنت دوبار بفرستید یا یک فایل ویروسی در فلش دیسک اجرا کنید.


۲٫از اسلش و بک اسلش به درستی استفاده کنید
همانطور که می دانید این نماد / اسلش یا اسلش رو به جلوست. و این نماد اسلش رو به عقب یا بک اسلش است. در ویندوز و برای فراخوانی فایلهای ویندوز باید از بک اسلش استفاده کنید. همچون این مثال:


C:Program FilesRovio


و در اینترنت برای فراخوانی یک وبسایت به صورت زیر از / استفاده می شود.

http://www.kavehhaghpanah.loxblog.com

3.پیغام ایراد را دقیقا ذخیره کنید
زمانی که کامپیوتر شما با مشکل مواجه می شود و اصطلاحا کرش می کند، تلاش می کند تا با یک سری حروف و اعداد نامفهوم به شما ایرادش را بفهماند. آنرا دقیقا یاد داشت کنید تا در آینده در گوگل جستجویش کنید یا با پشتیبان فنی کامیوترتان در میان بگذارید. در ویندوز ۷ برای دیدن پیغامهای ایرادات به Action Center در Control Panel‌بروید و در قسمت View archived messages یا View problems to report‌ پیغام خطا را مشاهده کنید.


۴٫فایلهای Delete‌ شده را دوباره زنده کنید
زمانی که فایلی را از روی کامپیوتر یا کارت حافظه پاک می کنید، واقعا آن فایل را از روی دیسک پاک نمی کنید بلکه فایل اطلاعاتی نشناگر آنرا از بین می برید که به کامپیوتر شما می گوید چه فایلی در چه مکانی قرار دارد و با پاک شدن این کامپیوتر آن فضا را خالی می بیند که می تواند در آن فضا فایل دیگری را قرار دهد . نرم افزارهای بازیابی فایل های پاک شده همچون Recuva ‌ می توانند به شما کمک کنند تا آن فایلها را پیدا کرده و تا زمانی که فیل جدیدی در آن مکان کپی نکرده اید فایل پاک شده را بازیابی کنید.


۵٫دیسک سخت کامپیوترتان را پیش از اینکه بفروشیدش به کلی پاکسازی کنید
چون کامپیوترها بی درنگ از شر فایلها پاک شده خلاص نمی شوند و ان فایلها قابل بازیابی هستند، تنها فرمت دوباره ی هارد هنگام فروش آن کافی نیست. زیرا اگر کسی بخواهد می تواند با نرم افزارهای بازیابی که در بالا معرفی کردیم به اطلاعات خصوصی و حساس شما دسترسی پیدا کند. راههای مختلفی برای پاک کردن کامل یک هارد قدیمی وجود دارند، اما ساده ترین راه استفاده از نرم افزار Darik’s Boot and Nuke است.


۶٫هنگام نصب نرم افزارهای مختلف به نرم افزارهای جانبی همراه آن توجه کنید
بسیاری از نرم افزارهای کارآمد و مفید هنگام نصب همراه خود نوار ابزارها و افزونه های گوناگی دارند، که بسیاری از آنها ناخواسته و اضافی هستند. بسیاری از این افزونه ها و نوار ابزارها با نرم افزار مورد نظر ترکیب شده اند و شما هیچ اطلاعی از وجودشان ندارید. زیرا تولیدکنندگان نرم افزار بابت قرار دادن آن برنامه های جانبی پول دریافت کرده اند. پس هنگام نصب نرم افزار های گوناگون تیک نصب این افزونه ها و نوار ابزارها را بردارید تا از نصب نا خواسته شان جلوگیری کنید.


۷٫ از ویروسهایی که در فایلهای مستند آفیس قرار می گیرند آگاه باشید
کاربران با تجربه ی آفیس مایکروسافت می توانند از Visual Basic تعبیه شده در درون آفیس برای اجرای برنامه های کاربردی کوچک بهره ببرند. اگرچه کدنویسهای مخرب می توانند از این قابلیت برای طراحی ویروس استفاده کنند که در کار شما اختلال ایجاد کند. به طور پیش فرض، آفیس هنگام اجرای یک فایل در صورتی آن فایل محتوی یک برنامه بود از شما برای اجرای آن اجازه می خواهد. ( برای اطمینان از وجود این تنظیم در Word ، Word Options‌ را انتخاب کرده سپس به Trust Center‌رفته و بعد Trust Center Settings‌را انتخاب کنید وپس از آن به Macro Settings بروید.) در این صورت با اطمینان خاطر به کار خود بپردازید.

 

۸٫نسبت به نرم افزارهای پاک کننده با شک برخورد کنید
نرم افزارهایی که ادعا می کنند کامپیوتر شما را پاک کرده و کارایی آنرا ارتقا می دهند. همچون پاک کننده های ریجیستری. عموما بیش از اینکه سودی برای شما داشته باشند مخرب هستند. برای پاکسازی کامپیوترتان به سادگی از Disk Cleanup استفاده کنید. (برای دسترسی به آن مسیر زیر را طی کنید:
Start MenuAll Programs  Accessories System Tools )
این نرم افزار در تمامی نسخه های ویندوز قرار دارد و به کامپیوتر شما نیز آسیبی نمی رساند.


۹٫برنامه های قدیمی را Uninstall کنید
اگر شما به طور مداوم در حال دریافت نرم افزار از اینترنت و نصب آن بر روی کامپیوتر خود هستید، باید هر از گاهی آن هرس نیز بکنید. برای این کار در Control ، Programs and Features را انتخاب کنید. و در لیست نرم افزارها، آنهایی را که نمی خواهید Uninstall کنید. این را به خاطر بسپارید که هرچه نرم افزارهای کمتری بر روی کامپیوترتان نصب باشد، نگرانی کمتری نیز خواهید داشت و کامپیوترتان نیز سریعتر خواهد بود.


۱۰٫از نابودی لپ تاپتان با چند قطره نوشیدنی حلوگیری کنید
چنانچه هنگام کار با لپ تاپ نگهان نوشیدنی تان روی آن ریخت، برای جلوگیری از نابودی اطلاعات و سوختن مادربورد لپ تاپتان بی درنگ باتری آنرا در بیاورید و منتظر ویندوز برای خاموش کردن لپ تاپ نشوید. سپس تمامی ابزارهای USB‌متصل به لپ تاپ را از آن جدا کنید. لپ تاپ را با توجه به مکان ریخته شدن مایع شیب دار بگیرید تا تمامی مایعاتی که به درون آن ریخته شده خارج شوند. اگر مایع بر روی سطح لپ تاپ است آنرا سریعا با حوله یا پارچه ی تمیز پاک کنید. سپس دست کم ۲۴ ساعت در یک مکان خشک و تاریک قرار دهید تا به کلی خشک شود.
 

۱۱٫UAC را پایین بیاورید
ویندوز ۷ و ویستا هر دو مجهز به ابزار امنیتی به نام کنترل کننده ی حساب کاربر یا UAC هستند که همیشه هنگام نصب یک نرم افزار یا تغییر تنظیمات سیستم به صورت یک Dialog box‌ ظاهر می شود. اگرچه این ابزار می تواند هنگام نصب بد افزارها یا برخی نرم افزارهایی که بدون آگاهی شما نصب می شوند ، کارآمد باشد، اما این ابزار همچنین می تواند دردسر ساز باشد. اگر از ویندوز ویستا استفاده می کنید، از نرم افزار TweakUAC استفاده کنید تا بدون خاموش کردن UAC از دردسرسازی آن بکاهید. در ویندوز ۷ تنظیمات پیش فرض UAC آنچنان بد نیستند، اما پیشنهاد می شود که به User Accounts Control ‌ بروید و بر روی User Account Control settings کلیک کنید و سطح نشانگر آنرا پایین اورده و به عدد سه برسانید. در این صورت UAC همچنان اخطار می دهد ولی دیگر صفحه را تاریک نمی کند.


۱۲٫با اکانت admin ویندوز کار نکنید
بسیاری از کاربران کامپیوترهای شخصی در انجام کارهای روزانه شان با اکانت admin ویندوز خو گرفته اند، به خصوص در ویندوز XP. با این کار دیگر نیازی نیست که برای نصب نرم افزار یا ایجاد تغییرات مدام login و logout‌انجام دهند. اما این کار همچنین آنها را در مقابل بد افزارها و ویروسها بسیار آسیب پذیر می کند. پس از انجام آن بپرهیزید.


 

۱۳٫ Control Panel‌ را در حالت Icon View‌ قرار دهید
کنترل پنل با نمای Categories اگر شما با زیرشاخه های گوناگون ش کار می کنید، می تواند کارآمد باشد. اما پیدا کردن چیزی در آن در چنین حالتی نیز می تواند بسیار سخت باشد. برای حل این مشکل در ویندوز ویستا بر روی Classic View‌ در سمت چپ صفحه کلیک کنید یا در ویندوز ۷ از View گزینه ی Large Icons‌را نتخاب کنید و به تمامی زیرشاخه های کنترل پنل دسترسی خواهید داشت.


۱۴٫System tray را خالی کنید
اغلب نرم افزارها در سیستم تری جا خوش می کنند و بدون اطلاع شما باز می مانند. (در گوشه ی راست صفحه کنار ساعت ویندوز در نوار ابزار اصلی) به طور منظم زمان برای پاکسازی آن بگذارید. به Notification Area Icons panel‌ بروید و Always show all icons and notifications on the taskbar را انتخاب کنید. در این صورت تمامی نرم افزارها را در سیستم تری خواهید دید و با کلیک راست بر روی نرم افزارهای ناخواسته آنها را ببندید. رم کامپیوترتان از شما تشکر خواهد کرد.


۱۵٫تنظیمات برق کامپیوترتان را مدیریت کنید
اگر از لپ تاپ استفاده می کنید، حتما می خواهید بدانید که چگونه باتری آنرا تنظیم کنید که شارژ آن به هدر نرود. برای چنین کاری به Power Options در کنترل پنل بروید و از بین تنظیمات گوناگون موجود تنظیم هنگام استفاده از باتری و هنگام استفاده از برق را انتخاب کنید. برای دسترسی به تنظیمات بیشرفته تر برق لپ تاب مسیر زیر را طی کنید.


Change plan settings  Change advanced settings


در این صفحه شما تنظیمات گوناگون مربوط به بلتری، Wi-Fi Radio و کارت گرافیک و غیره را خواهید یافت.

 

موفق باشید.


نظرات شما عزیزان:

روح الله
ساعت14:48---18 مهر 1393
امکان کپی کردن برا گوشی رو بذارین مرسی.

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ چهار شنبه 23 / 8 / 1390برچسب:۱۵ نکته ای که هر کاربر PC باید بداند !!!!, ] [ 1:39 ] [ کاوه حق پناه ]
.: Weblog By KMF :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ صرفا جهت علاقمندان به فناوری اطلاعات و رایانه و انجام امور مربوط به دروس و پروژه ها میباشد. (البته شایدم یکمی بیشتر). البته ناگفته نمونه که علاوه بر مطالب عنوان شده ، مطالبی نیز در باب اجتماعی و فرهنگی و هنری و گاها نیمه 30یا30 که پیگرد نداشته باشه :) جهت اطلاع و آگاهی شما عزیزان گذاشته شده. همه مطالب متعلق به بنده نبوده و بعضآ توسط ساير دوستان و اون دسته عزیزانیه که مطالبشون موجوده و نتونستم منبعش رو پیدا کنم، ارائه ميشه. شما نيز چنانچه تمايل به ارسال مطلبی داشته باشيد،با كمال مسرت آنرا با نام خودتان در وبلاگ منتشر ميكنم. تاریخ تاسیس: 20 مهر 1390 ارادتمند شما: کاوه حق پناه
موضوعات وب
1 لینک های مفید
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

امکانات وب
Online User